Műkő kisplasztikák - a kőbe zárt gondolat...
Görögország - Róma
Búsuló Athéné |
Apollón |
Athéné-szobor |
Pegazus | Menád |
Áldozatbemutató görög nő |
Nagy Sándor |
Hippokratész oszlop |
Athéné-érme | |
A hajnal |
Hügeia |
Minószi bikafej |
Egyiptom
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AnubiszA kép az egyiptomi Anubisz istent ábrázolja, amint a halál utáni számvetésnél, a „szívmérlegelésnél” segít. Az egyiptomi Halottak könyve beszél arról, hogy a túlvilági bíró színe előtt felidézik az elhunyt evilági cselekedeteit, és szívét összemérik az igazságosság istennőjének, Maatnak a tollával. Ha a szíve könnyű, mert tettei összhangban voltak az igazsággal, a lélek elnyeri szabadságát, ha azonban a múlt terhei miatt túl nehéznek bizonyul, kénytelen lesz újjászületni. Anubisz a lélek túlvilági kísérője és őre, lélekvezető istenség, akárcsak a görög Hermész. Sakálfeje arra utal, hogy lát a sötétségben, a láthatatlan dimenzióban is. Nemcsak a halottak lelkét vezeti, hanem a szellem birodalmában mozgó embereket is segíti. Ezért fontos szerepet töltött be mind a beavatásokban, mind a balzsamozási szertartások során. A bölcsek segítőjeként és védelmezőjeként gyakran ábrázolták a fáraóval és a királyi hatalmat segítő sólyomfejű Hórusz istennel együtt. Gyakran csillagászati jelentés is kapcsolódott az alakjához, ekkor a legfényesebb állócsillagot, a Szíriuszt jelképezte. A kisplasztika a XIX. dinasztia korából fennmaradt ún. Hunofer-papirusz ábrázolása alapján készült.
|
|||
A dendarai zodiákusA dél-egyiptomi Dendara közelében található az a templom, amelyben – az egyik kápolna mennyezetén – felfedezték ezt a kör alakú zodiákust. A síkra vetített világgömböt ábrázoló körképet istenalakok tarka sokasága népesíti be. A centrumban lévő képek az égbolt északi pólusa közelében látható csillagzatok csoportját ábrázolják. Ezeket fogja körül az állatöv (zodiákus), a Nap évi látszólagos pályája mentén elhelyezkedő tizenkét csillagkép. Az állatövhöz tartozó képek közelében láthatók a bolygók is. Végül a kör szélén állnak az ún. dekáncsillagok, a csillagidő számításakor figyelembe vett csillagok és csillagcsoportok képei. Az égboltot összesen tizenkét alak tartja, négy nő (az égtájak megtestesítői) és nyolc sólyomfejű férfi, akik valószínűleg az egyiptomi mítoszokban Heh néven említett óriások.
|
|||
Egyiptomi bárkaA dombormű egy Níluson hajózó bárkát ábrázol az Újbirodalom korából. Az eredetiként szolgáló falfestmény a thébai nemesek temetkezési övezetében, Rehmiré vezír sírjában található. A hajózásnak az egyiptomi kultúrában fontos szerepe volt, hiszen az egész civilizáció életének forrása és a birodalom tengelye a Nílus folyó volt. Az egyiptomi szimbolikus gondolkodásban a bárkának és az utazásnak azonban mélyebb jelentése is volt. A legtöbb templomban, illetve sírkamrában találkozhatunk a bárka ábrázolásaival, ahol az istenek hordozójaként jelenik meg. Maga a Nap is isteni hajóján járja be égi és alvilági útját. Minden este átlép a sötétségbe, ahol a többi isten segítségével legyőzi a káosz szörnyeit, hogy reggel újra megszülethessen és megjelenhessen a láthatáron. Az ember is állandóan utazik. Az élet tengerén az ismeretlenbe, új kihívások felé hajózik, újra és újra megküzd az útját álló nehézségekkel, míg végül bölcsen irányítva bárkáját célhoz ér.
|
|||
Egyiptomi hercegnőA titokzatos szépségű, ismeretlen hercegnő ludakat visz egy halotti áldozathoz. Az egyiptomi halotti kultuszban a halált az élet kiegészítőjének tekintették, és szimbolikus áldozatokkal emlékeztek azokra, akik elhagyták a földi világot. Túlvilági útmutatóként a Halottak Könyvét is elhelyezték a sírban. Sírmellékletként gyakran előfordultak napbárkák is, amelyek a lélek túlvilági útjához kapcsolódtak. Ha az elhunyt nemes és tiszta életet élt, az istenek világába, a csillagok közé emelkedhetett. Az örökkévalóság lenyűgöző emlékei az Egyiptomszerte megtalálható sírok, szobrok, templomok. A sírokat a temetés után is rendszeresen felkeresték, és áldozati ajándékokkal tisztelegtek az elhunyt halhatatlan lelke előtt. A főrangú hölgy portréja az Újbirodalom idejéből származik. Jellegzetes egyiptomi ékszereket láthatunk rajta, és a magas társadalmi szinten álló nők tipikus hajviseletét.
|
|||
Egyiptomi hölgyekAz Uszerhat sírjából származó falfestmény alapján készült dombormű két egyiptomi hölgyet ábrázol, akik egy lakomán vesznek részt. Uszerhat királyi főtisztviselő volt egy újbirodalmi fáraó udvarában, és Thébában (a mai Luxorban), a nemesek temetkezési övezetében építették meg a sírját. Akárcsak a közeli Királyok Völgyében, valamint a Királynők Völgyében, a sírokat itt is gazdagon díszítették, festmények és domborművek borítják a falakat. A királyi sírokkal ellentétben azonban itt csak elvétve fordulnak elő istenábrázolások, helyettük inkább a mindennapi élet jeleneteit örökítették meg nemesen egyszerű, mégis kifinomult módon. A képen látható ünneplő hölgyek az egyik legszebb ilyen falfestményről valók.
|
|||
Egyiptomi istenekAz újbirodalmi felirattöredéken egyiptomi istenek egy csoportja jelenik meg. A dombormű jobb szélén Ízisz látható, a legismertebb egyiptomi istennő, aki az idők folyamán szinte minden más istennő alakját magába olvasztotta, de elsősorban a kozmikus anya, a női princípium megtestesítője volt. Mögötte Maat, az igazság és igazságosság úrnője, az egyetemes Törvény képmása áll. Őket a sólyomtestű Hórusz isten, a fény és a rend szimbóluma, a fáraók mintaképe követi. Előbb egy oszlopon látható, majd egy gazella hátán. A gazella a Nílus vízszintjét szabályozó felső-egyiptomi istennő, Szatet szent állata. Mögötte a kosfejű Hnum isten, Szatet férje látható, aki a sötétséget visszavonulásra késztető fény szimbóluma volt.
|
|||
HóruszHórusz a legismertebb egyiptomi isteni hármasság tagja, Ozirisz és Ízisz gyermeke. Általában sólyomként vagy sólyomfejű emberként ábrázolják. A mítosz szerint Ozirisz halála után Hórusz lépett apja örökébe, hogy az égi törvény földi helytartójaként uralkodjon a világon. Szembeszállt a káosz istenével, Széthtel, és átmenetileg legyőzte őt – még ha végleg nem is pusztíthatta el a rendezetlenséget, a világegyetem másik arculatát. Így harca jelképezi az ember megújuló erőfeszítését is, hogy lelkét rendezetté és tisztává tegye. A törvény megtestesítőjeként a fáraó példaképe és legfőbb segítője is volt, ezért gyakran ábrázolták az uralkodóval együtt. Hórusz a fény istene is volt, a természetben a Nap, az emberben a naptermészetű szellem szimbóluma. Alakja mindig emlékeztette a fáraót arra, hogy ahhoz, hogy másokat a fény irányába vezethessen, először saját magában kell uralomra juttatnia a naptermészetet. Az eredeti dombormű Hathor istennő dendarai templomában található.
|
|||
Ízisz-HathorAz egyik legismertebb egyiptomi istennő, Ízisz ezen az ábrázoláson a kozmikus anyaistennő, Hathor alakjában jelenik meg, amire a fején viselt tehénszarvak és a köztük látható vörös telihold utal. Ízisz az idők folyamán szinte minden más istennő alakját és jellemzőit magába olvasztotta: a női természet, a szeretet és a bölcsesség, a mindent magában foglaló és mindennek életet adó ősanyag megtestesítője volt. Benne egyesült az anya odaadó szeretete, a természet átható jósága, és a szépség lelkesítő ereje. Fő attribútumai: a harmóniát teremtő szisztrum nevű hangszer, és a nevének hieroglifáiban szereplő lépcső, amely közvetítő szerepére utal. Az istennőt időnként fátyol mögött ábrázolták, ami azokra a titkokra utalt, amelyek elválasztják egymástól az embert és a természetet. A dombormű eredetije Ízisz Philae szigetén épült templomában található.
|
|||
Ízisz-Hathor (álló)Az egyik legismertebb egyiptomi istennő, Ízisz ezen az ábrázoláson a kozmikus anyaistennő, Hathor alakjában jelenik meg, amire a fején viselt tehénszarvak és a köztük látható vörös telihold utal. Ízisz az idők folyamán szinte minden más istennő alakját és jellemzőit magába olvasztotta: a női természet, a szeretet és a bölcsesség, a mindent magában foglaló és mindennek életet adó ősanyag megtestesítője volt. Benne egyesült az anya odaadó szeretete, a természet átható jósága, és a szépség lelkesítő ereje. Fő attribútumai: a harmóniát teremtő szisztrum nevű hangszer, és a nevének hieroglifáiban szereplő lépcső, amely közvetítő szerepére utal. Az istennőt időnként fátyol mögött ábrázolták, ami azokra a titkokra utalt, amelyek elválasztják egymástól az embert és a természetet. A dombormű eredetije a Ptolemaioszok korában épült kalabsai templomban található.
|
|||
Nagy szkarabeusz
|
|||
NofertariA kisplasztika II. Ramszesz királyi hitvesét, a szépségéről méltán híres Nofertarit ábrázolja, a Napot üdvözlő kéztartásban. A plaketten látható ábrázolás Nofertarinak az ókori Thébában (ma: Luxor), a Királynők Völgyében található sírjából való, amely i. e. 1270 körül épült, és talán a legszebben és legépebben megmaradt óegyiptomi temetkezési hely. Nofertari a város kiemelten tisztelt isteneinek, Amon napistennek és Mut istennőnek a keselyűtollas fejdíszét viseli, ami uralkodói hatalmának jelzésén túl anyaságára, tisztaságára és védelmező erejére is utal. A királyné mellett látható ovális kartus ég és föld egységét jelképezte, s az uralkodónak a hatalomra lépéskor felvett nevét vette körül, ami a királyok közvetítő szerepét hangsúlyozta az emberek és az istenek között. A kartusba foglalt írásjelek a királyné uralkodói nevét jelölik: „Meremnut", amelynek szó szerinti jelentése „Mut istennő kedveltje".
|
|||
II. Ramszesz
|
|||
Szárnyas Ízisz
|
|||
Ptolemaiosz-kori uralkodó
|
|||
SzkarabeuszA szkarabeusz, egyiptomi nevén Heper, a születő nap szimbóluma. A mítosz szerint, ahogyan a szent szkarabeusz görgeti a galacsinját a földön, úgy vezeti Heper a napot az éjszaka sötétségéből a reggeli égboltra. Így jelképe az ember szellemi megújulásának, akárcsak a felkelő, minden reggel újjászülető nap. A szkarabeusz a tudatos fejlődés útját járó tanítvány szimbóluma is volt Egyiptomban. A súlyos, látszólag repülésre képtelen bogár – amely földből gyúrt galacsint görget maga előtt – egyszer csak mégis kitárja szárnyait, és könnyedén felszáll a magasba. Példája a megújulni képes szívnek, amelyet az életben összegyűjtött tapasztalatok nem terhelnek, sőt egyre könnyebbé tesznek, mert tanul belőlük, s így végül korlátaitól megszabadulva felemelkedhet égi otthonába.
|
|||
Udzsat-szemMás néven Hórusz-szem, mivel Hórusz sólyomistennek, az égi törvény, a fény és a szellemi hatalom istenének, a fáraók példaképének szemét ábrázolja. A mítosz szerint Hórusz a káosz istenével, Széthtel vívott harcban vesztette el az egyik szemét, az istenek azonban egy újat készíttettek neki. Az udzsat-szemnek több jelentése is van, így aszerint, hogy jobbra vagy balra áll, a Napot vagy a Holdat jelképezheti. Ez a szimbólum az egyiptomi emberiségmítoszok összefoglalásaként is értelmezhető. Ekkor a szem alatti könnycsepp az emberiség születésére utal (a mítosz szerint Ré napisten könnyeiből születtünk), a szem végében látható spirál pedig az emberiség jövőjét, a szellemhez felemelkedő hosszú, ciklikus utat szimbolizálja. Az udzsat a látnoki és okkult képességeknek, a szellemi fejlettségnek a szimbóluma is volt, ezért is tulajdonítottak neki a néphitben védelmező erőt.
|
|
Hunyadi-címerA Hunyadiak fekete hollója régóta fejtörést okoz a múlt kutatóinak, hiszen mind ennek az eredete, mind a család hiteles története ismeretlen. Hunyadi János egyesek szerint szegény sorból származott, míg mások gazdag havasalföldi nemesi család sarjának mondták. Mátyás király történetírói viszont reneszánsz királyokhoz méltó családtörténetet költöttek neki. A kor uralkodói szívesen vezették vissza eredetüket a görög-római mitológia hőseire (így a francia királyok egyenesen Héraklész leszármazottai voltak), valamint római nemzetségekre. Ennek megfelelően a Hunyadiak hollóját is egy Corvinus (Hollós) nevű római vitézhez kapcsolták, aki Livius elbeszélése szerint egy holló segítségével győzte le gall ellenfelét. Corvinus utódai ezután Pannóniába költöztek, majd a család Erdélybe települt át – legalábbis Bonfini és Ransanus udvari változata szerint. Noha a gyűrűs holló jelképének vannak előzményei, az eredeti címerlevél hiányában a Hunyadiak jelképét továbbra is homály fedi. A kisplasztika a vajdahunyadi vár egyik címere alapján készült.
|
|||
Lovagi tornaEz a kisplasztika egy 14. századi ravennai mester műve alapján készült, s a középkori főúri és királyi udvarok kiemelkedő eseménye, a lovagi torna látható rajta. Ez kezdetben a terepen vívott egész napos harci gyakorlat volt, majd később az udvarokba is beköltözött. Itt a lovagok már különböző erőpróbákban (kopjatörés, vívás stb.) igyekeztek bizonyítani rátermettségüket, erejüket, ügyességüket. Mire azonban az udvari lovagi tornák rendje kialakult, a klasszikus lovagi hadviselés szinte teljesen kiszorult a csataterekről, így már inkább csak társasági események voltak, mint harci gyakorlatok. Ez a rendezvények külsőségeiben is tükröződött: a lovagok egyre ékesebb vértezetben pompáztak, melyek ára gyakran több falu árával vetekedett, a küzdelem előtt pedig felajánlhatták győzelmüket egy hölgynek, amit fennhangon ki is hirdettek. A harc tétje gyakran jelképes volt: lehetett egy kendő valamely nemes hölgytől, egy kis zálog, egy apró kegytárgy. Egyes vitézeket azonban a torna rendezője értékesebb ajándékokkal is díjazhatott. A leglátványosabb esemény természetesen a képen is ábrázolt, lóhátról vívott küzdelem volt, ami a lovagot és hátasát védő erős páncélzat ellenére sem volt veszélytelen.
|
|||
Mátyás királyMagyarország legendás reneszánsz uralkodója alig több, mint 17 évesen került a trónra, rendkívüli tehetségével azonban hamarosan teljesen önállóan végezte államvezetői feladatait. Korának egyik legnagyobb zsoldosseregét állíttatta fel, ez volt a híres Fekete sereg. Ugyanakkor kevesen költöttek annyit kultúrára, mint ő, aki nem sajnálta a pénzt rá, hogy itáliai reneszánsz művészeket csalogasson Visegrádra és Budára. Az antik görögök és rómaiak tetteit olvasta legszívesebben nagyszerű könyvtárában, a Bibliotheca Corvinianában. Noha számos hadjáratot vezetett, hadi sikereit inkább remek taktikai érzékének, hadicseleinek köszönhette, mint serege létszámának. 1490-ben úgy halt meg Bécsben, hogy politikai ambíciói csak részben teljesülhettek. Nem választották meg német-római császárnak, fiát nem tudta elismertetni magyar királynak, korábbi szövetségesei is nagyrészt elpártoltak tőle. De megmaradtak megrendelt alkotásai, megmaradt a híre, egy olyan állam emléke, amelyik munkában, pénzben sokat követelt az alattvalóktól, de sokat is adott vissza stabilitásban, kultúrában, biztonságban. A Mátyást ábrázoló dombormű eredetije Gianfranco Romano mester keze munkáját dicséri, aki egy évvel a király halála előtt, 1489-ben készítette el az uralkodó és Beatrix királyné portréját.
|
|
BuddhaBuddha, az emberiség egyik nagy tanítója kemény próbákat állt ki, míg végül kijutott a születés és halál körforgásából. Alaptanításai, a Négy Nemes Igazság és a Nemes Nyolcrétű Ösvény a megszabadulás útját tárja elénk. Buddha nevének jelentése: a Felébredett, avagy a Megvilágosodott. Az arany középút tanítását hirdette, vagyis azt, hogy tartózkodjunk a végletektől, mind a gyönyörökben való elmerüléstől, mind az önsanyargatástól. Buddhát eredetileg különféle szimbólumokkal ábrázolták, amelyek tanítását és tanítói tevékenységét testesítik meg. Ilyen az üres trón, a bódhi-fa (a bölcsesség fája) vagy a lábnyoma. Később kezdték csak emberalakban is megjeleníteni. Ezen a szoborfejen görög hatás fedezhető fel, mely a fennmaradt legrégebbi buddhista építményeken és szobrokon is látható. Buddha lezárt szemhéjai mély elmélkedését tükrözik. A fejtetőn látható konty a megvilágosodottság állapotára utal. A szoborfej eredetijeként egy 3. századból származó gandharai Buddha-szobor szolgált.
|
|||
GilgamesGilgames az ókori Mezopotámia Uruk nevű városának legendás uralkodója. A róla szóló eposz legteljesebb szövege 12 agyagtáblán maradt fenn, melyeket Assur-bán-apli asszír király ninivei könyvtárában találtak meg. Gilgames a mitikus történet szerint kétharmad részben isten, egyharmad részben ember, akinek az istenek küldenek egy lényt, hogy segítségével úrrá lehessen emberi vágyain, és kibontakoztathassa isteni természetét. Megteremtik Enkidut, a hatalmas, erős és jóságos „vadembert", akivel együtt hosszú, próbákkal teli útra indulnak. Megküzdenek Humbabával, a cédruserdőt őrző szörnnyel, legyőzik az elpusztításukra törő égi bikát, az emberi szenvedélyek szimbólumait. Végül meghal Enkidu is, és Gilgames a halhatatlanság keresésére indul. Gilgames jelképe minden embernek, aki az örök fiatalság forrását keresi, s ezért nem riad vissza a nehézségektől. A hőst ábrázoló kisplasztika egy i. e. 9. századból származó sztélé alapján készült. Gilgames két oldalán egy-egy kentaurszerű lény áll, akik az istenek jellegzetes attribútumait viselik: hosszú hajú, szakállas alakok, tollakból és szarvakból álló fejékkel. Egy szárnyas napkorongot tartanak a magasban, az asszír teremtő isten, Assur jelképét, aki a harcosok védelmezője volt.
|
|||
SivaA legfőbb hindu istenháromságban a teremtő Brahma és a világot éltető Visnu mellett Siva isten feladata a fejlődés elősegítése, a régi formák és a tökéletlenségek elpusztításával. Kisplasztikánkon az isten egyik békés arculata látható, de szerepéből következően sokféle harciasabb formában is ábrázolták. Jellegzetes szimbólumai azonban szinte minden ábrázolásán megtalálhatók: a homlokán látható harmadik szem, a háromágú szigony, a négy kéz, a sajátos hajviselet. Siva jógi alakjában tigris- vagy párducbőrön ül, amely a belső harcban aratott győzelmet, a vágyak leküzdését jelképezi, akárcsak a feje körül látható dicsfény. A szobor talapzatán álló felirat szanszkrit nyelven köszönti az istent, a mellette látható szvasztikák pedig az indiai vallási szimbolizmusban a mozgás ősi jelképei, így a világot az átalakulás elősegítésével mozgásban tartó Sivához is kapcsolódnak.
|
|
Azték harcosA harcos tollas ruházata az aztékok és más közép-amerikai népek eredetmítoszára utal, ők a Szárnyas kígyó (az azték Kecalkoatl) leszármazottainak vagy teremtményeinek vallották magukat. Kecalkoatl mitikus király volt, az emberek tanítója és a Vénusz ura. A domborműről készült másolaton látható sas és kígyó egy lehetséges értelmezés szerint a lét két ellentétes, mégis egymást kiegészítő arculatának, a szelleminek és az anyaginak a szimbóluma. A Szárnyas kígyó az a bölcs, aki képes egyesíteni magában a két pólust, összehangolva tudását és tetteit. Az azték harcosok legjobbjai különböző „lovagrendekhez” tartoztak. Ezek egyikének volt a szimbóluma a sas, míg mások a jaguár rendjéhez tartoztak, és ennek megfelelő volt a ruházatuk is.
|
|||
Azték „naptárkő”Ez a 25 tonnás, három és fél méter átmérőjű kőtömb az azték főváros, Tenocstitlán templomkörzetében állt mindaddig, míg a város meghódításakor a spanyolok el nem ásták. 1790-ben bukkantak rá a mexikóvárosi katedrális építői, majd szimbólumai láttán naptárkőnek nevezték el. Eredetileg azonban az elfogott harcosok rituális harcának kelléke volt: áldozókő. A középső korongon látható alakok azt a négy korábbi világkorszakot jelképezik, amelyek az azték mitológia szerint korunkat megelőzték. A központi alakok körül, a ciklikus idő szimbólumaként, az azték napok húsz jelének gyűrűje látható, a további gyűrűkön pedig nagyobb időegységeket ábrázoltak. A naptár kezdő időpontja i. e. 937 körüli, a Nap-, a Hold-, és a Vénusz-naptárat egyesítette magában, melyen több ezer évet, az üstökösök mozgását, valamint az áradások idejét is nyilvántartották. A kő minden részlete jelentést hordoz, mivel nem egyszerűen naptár vagy áldozókő volt, hanem az azték időszemlélet és világkép szimbolikus ábrázolása, és a rajta elvégzett rítusokkal vált az azték világnézet teljességének megtestesítőjévé.
|
|||
Csimu áldozókés (túmi)A csimuk a mai Észak-Peruban éltek, a hetedik századtól az inka hódításig. Egyes vonásaik jelentősen eltértek az évezredek óta ott élő korábbi civilizációktól, így könnyen meglehet, hogy új jövevények voltak az amerikai kontinensen. Ezt igyekezett bizonyítani Thor Heyerdahl is, aki a Kon-Tiki híres expedíciójával megmutatta, hogy a csimuk – mítoszaiknak megfelelően – valóban érkezhettek hajón a polinéz szigetvilágból. A mítoszok szerint az áldozókés – pontosabban szertartási bárd – markolatán ábrázolt Naymlap király vezette a csimukat későbbi hazájukba. Negyven nemes kíséretében nagy hajón szelte át a nyugati óceánt, s elhozta a tengeri madarak kultuszát abba az országba, ahol a szimbolizmusban mindaddig szinte csak a jaguár és a kígyó fordult elő. Ezt az aranyból készült bárdot megtalálási helyéről Illimói Túminak nevezték el, s jelenleg egy limai múzeumban tekinthető meg. Formája a korábban ott élt mocsika civilizáció hagyományait követi.
|
|||
Maja királyEzen a domborműrészleten a közép-mexikói Palenque egyik maja uralkodója, Csan-Bahlam király látható szertartás közben. Az eredeti a város központjában, az ún. Leveles Kereszt templomának szentélyében található. Ezt a templomot 690-ben építtette a király Kavil isten tiszteletére, aki a királyi hatalom patrónusa és a rendezett világ őre volt. A Kereszt-templomcsoport szentélyeiben a fennmaradt leghosszabb maja mitológiai szövegek mellett a világfa különféle ábrázolásai láthatók. Kavil templomában a világfa kukoricaszárként, az élet szimbólumaként jelenik meg, és a kép minden részlete a káoszból kiemelkedett, élettel teli világot idézi. Ennek megfelelően a király is az élet forrását jelképező őshegyen áll, amelynek csúcsán, a rajta lévő hasadékból kukoricalevelek nőnek ki. A király az embereket teremtő kukoricaisten ruháját és jelvényeit viseli, a kezében látható szobor pedig magát a kígyófejű és kígyólábú Kavil istent ábrázolja, homlokán egy füstölgő tükörrel. Az uralkodó így az élet teremtőjének és fenntartójának alakjában jelenik meg, szimbolikusan átvéve ezeket a feladatokat az istenektől. A mellette látható felirat az élet teremtésének pillanatát írja le.
|
|||
SasharcosEzen az eredeti minták alapján készült kisplasztikán az aztékok egyik harci kasztjának jellegzetes maszkja látható. A spanyol hódítók az európai lovagsághoz hasonlították az azték harcosok két elit csoportját, a jaguár- és a sasharcosokat, akik a rend szimbolikus állatának megfelelő viseletben küzdöttek. A kiváló képességekkel rendelkező gyerekek egy részét az aztékok papi és vezetői feladatra nevelték, a másik részüket pedig két speciális iskolában rettenthetetlen harcosokká, katonai vezetőkké képezték. Az aztékok hódító birodalmában különösen nagy tisztelet övezte őket, a szilárd jellemnek, az igazi harcos erényeinek, az önfeláldozásnak, a fáradhatatlanságnak a példaképei voltak. Azért voltak ilyen erényesek, mert a nevelés során a lelki fejlődésükre is nagy figyelmet fordítottak: megtanították nekik, hogy az evilági lét mulandó, így mit sem ér a földi javak felhalmozása, vagy a méltatlan élethez való ragaszkodás. Az azték elit harcosok ezért azt tartották a legnagyobb dicsőségnek, ha a csatatéren eshettek el, amivel az európai hódítók megbecsülését is kiérdemelték.
|
|||
Sipe-totekA dombormű a tavaszi megújulás és a szellemi ébredés azték istenét ábrázolja. Sipe-totek nevének jelentése „nyúzott urunk", szimbolizmusa ugyanis szorosan kapcsolódik a növényzet tavaszi újjászületéséhez. Ahogyan a természetben a növények megújulása a régi levelek lehullásával és a kiszáradt kéreg levetésével jár, úgy az emberi léleknek is rendszeresen szüksége van arra, hogy megtisztuljon, levesse „régi bőrét", például berögzült szokásait és hibáit. Az isten testét ezért a levetendő régi bőr fedi, amely alatt felbukkannak az új és tiszta testrészek. Az ábrázolás eredetije a közép-mexikói Monte Albán zapoték szertartási központjából származik.
|