2010. március

Fejléc
 
TARTALOM
BEKÖSZÖNTŐ

FILOZÓFIA MINT ÉLETFORMA

A SZIMBOLIKUS NYELV

JÁTÉK – SZELLŐZTETŐ

AZT MONDTÁK... AZ ERÉNYRŐL

AJÁNLJUK

PROGRAMJAINK:


Óz, a csodák csodája

Színjáték 8-16 éveseknek

BUDAPEST

2010. március 6. szombat, 16.00

Elkísérjük Dorkát a Sárga Úton, ahol kalandokkal, próbákkal találkozunk. Barátaitól megtanulhatod, hogyan fenheted borotvaélesre az eszedet, mint a Madárijesztő, hogyan hallgattathatod el a félelmeidet a bátorság erejével, mint az Oroszlán, és hogyan szerezhetsz kedves szíveddel jó barátokat, mint a Bádogember.

Az Új Akropolisz Központja, Rigó u. 6–8.

Bővebben

Jelenet az Oz-ból



Filozófiai bevezető kurzus

Filozófiai és önismereti tanfolyam pszichológiai gyakorlatokkal a mindennapokra

BUDAPEST

2010. március 8. hétfő, 18.30

További időpontok: március 22. és 29.

Az Új Akropolisz Központja, Rigó u. 6-8.

Bővebben

GYŐR

2010. március 9. kedd, 18.00

Mandala Teaház, Sarkantyú köz 7.

Bővebben

SZEGED

2010. március 9. kedd, 19.00

További időpont: március 16.

Az Új Akropolisz szegedi központja,
Juhász Gy. u. 36.

Bővebben

SZÉKESFEHÉRVÁR

2010. március 23. kedd, 18.30

További időpontok:
március 30., április 6., 13. és 20.

Az Új Akropolisz székesfehérvári központja, Helyőrségi Klub,
Malom u. 2.

Bővebben

PÉCS

2010. március 23. kedd, 18.30

További időpontok:
március 30. és április 6.

Környezetünkért Közalapítvány,
Király u. 21.

Bővebben

A tanfolyam hétről hétre egymásra épülő témákból áll. A szervesen összefüggő témakörök feldolgozása, elmélyítése ezen a kurzuson folyamatos részvételt igényel a hallgatóságtól.

Csillagos ég és az ember



Szembenézni a félelemmel...
Te hogyan teszed?

Előadás és beszélgetés

PÉCS

2010. március 9. kedd, 18.30

Félelmeink...
... a magánytól
... az ismeretlentől
... mások véleményétől
Mi okozza? Mi az ellenszer?

Az Új Akropolisz pécsi központja,
Tábor u. 12.

Bővebben

Barlang és fény



Egyiptom művészete

Kiállítás

SZÉKESFEHÉRVÁR

2010. március 10. szerda, 17.00

Megnyitó és filmklub: Ta Meri – a szeretett föld

2010. március 17. szerda, 17.00

Az egyiptomi szent művészet – előadás

A kiállítás 2010. március 10-31. között tekinthető meg.

Aranybulla könyvtár, KÖFÉM lakótelep 1.

Bővebben

Ozirisz



A Ji King
mint az önművelés művészete


SZÉKESFEHÉRVÁR

Kávéházi beszélgetés

2010. március 13. szombat, 18.00

A Ji King hasonlóan a Tarot képekhez, egy egyetemes és ősi bölcsességen alapuló rendszer; egy kézikönyv, a nemes ember – csün-ce – útmutatója, hogy megértse a természet törvényeit és saját sorsát.

Mokka Kultúrkávézó, Kossuth u. 3.

Bővebben

Szeminárium

2010. április 10. szombat, 09.00

Az Új Akropolisz székesfehérvári központja, Helyőrségi Klub,
Malom u. 2.

Bővebben

Tai-csi diagram a 8 hexagrammal



Intenzív jelenlét az élet színpadán

Teaházi beszélgetés

GYŐR

2010. március 17. szerda, 18.00

A színház mint az élet metaforája azért lehet a segítségünkre, mert sűrített időben és térben mutatja be az életet, ahol minden gondolatnak és tettnek jelentősége van. A főszereplő élete végigpereg előttünk, látjuk, mit tesz, és annak mi a következménye. Így ráláthatunk saját életünkre is, amelyben mi is főszereplővé szeretnénk válni.

Mandala Teaház, Sarkantyú köz 7.

Bővebben



A mozgásfejlődés távlatai

Előadás és szeminárium

BUDAPEST

2010. március 27. szombat, 16.00

Ha a testünket tanítjuk, könnyebben eligazodhatunk térben és időben egyaránt. Ha pontosítjuk mozdulatainkat, egyre nagyobb önismeretre teszünk szert. Ha mindehhez az élet ok-okozati összefüggéseinek megértése is társul, rájön az ember, hogy nem egyszerűen csak táncol, formagyakorlatot végez vagy sportol, hanem a mozgás által képes harmóniába kerülni a természettel. Szeretettel várunk szemináriumunkra minden korosztályt, nőket és férfiakat egyaránt, ahol megérthetjük és a gyakorlatban is megtapasztalhatjuk az akaratlagos mozgás erejét és hatását.

Az Új Akropolisz Központja, Rigó u. 6–8.

Bővebben

Táncoló alakok



Sorsok és választások a görög misztériumszínházban

Előadás

SZEGED

2010. március 31. szerda, 19.00

Az Új Akropolisz szegedi központja,
Juhász Gyula u. 36.

Bővebben

GYŐR

2010. április 15. csütörtök, 18.00

Gyermekek Háza, Aradi vértanúk útja 23.

Bővebben

SZÉKESFEHÉRVÁR


2010. április 17. szombat, 18.00

Mokka Kultúrkávézó, Kossuth u. 3.

Bővebben

A nagy görög tragédiaírók művei ma is élénk vitákat váltanak ki, erről is tanúskodik az utóbbi idők számos színházi feldolgozása. Szemináriumunkon azt vizsgáljuk, milyen eszközökkel érték el évezredeken át tartó hatásukat. Megismerkedhetünk a színházi világgal, és Aiszkhülosz Oreszteia című trilógiájának közös elemzése során egy eddig talán kevéssé ismert értelmezéssel találkozhatunk, amely a bölcsesség útjára lépő ember küzdelmét mutatja be.


 


A megújulást meg kell érdemelni

UroboroszA természetet nem az idő múlására emlékezteti az évszakok váltakozása… az embert sem kellene. Az idő nem múlik: az idő a saját farkába harap… és itt vagyunk megint a megújulás küszöbén. Évről évre a természet megifjodásának vagyunk tanúi: a talaj, a rügyek, az állatok, az égbolt színei… minden újjászületik. Mintha magától, minden erőfeszítés nélkül történne az egész, mert a felszín csupa öröm és virágzás, de nem látjuk a mélyben végbemenő folyamatokat. Az ember szempontjából nézve éppen ez a kettősség a figyelemre méltó: a formák megújulását megelőzi a belső átalakulás.

Miféle mélyen zajló munka szükséges az ember megújulásához? Egyértelműen a lelki felfrissülés a tét, hiszen minden, ami belőlünk látható, beleértve a testet is, csupán követi a lelket. Tanuljunk megint a természettől! A tavasz a természet fiatalsága és az azzal járó merészség és derültség. Nem kell mást tenni, mint lelkileg megifjodni, mert ezzel visszatér a kezdeményezőkészség, a bátorság és a jókedv.

A belső megfiatalodáshoz nincs szükség arra, hogy valami újra tegyünk szert. Éppen ellenkezőleg: le kell rakni a súlyokat, mint ahogyan a nehéz téli kabátot is levesszük. Vissza kell találni ahhoz, amit már tudtunk és éltünk. A lélek szempontjából ez a viszonyulásunk átalakításának felel meg. Megteheted, hogy új életet kezdj – Marcus Aurelius szavai valahogyan így csenghettek –, csupán új szemmel nézz rá a régi dolgokra. Ezzel az intéssel találkozhatunk bölcs elődeinknél és kortársainknál egyaránt, és akik mondják, valószínűleg tudják a titkot: változtasd meg a viszonyulásodat és megváltozik a világod!

Megújulásunk egyik legnagyobb akadálya az, hogy temérdek elvárást támasztunk az élettel szemben. Az elvárások megkeserítik az emberek életét, bomlasztják a kapcsolatokat, erőszakhoz vezetnek. „Megérdemlem.” – „Nem érdemlem meg.” hajtogatjuk csendben vagy hangosan, értve ez alatt: „Kapjam meg, amire vágyom!”, illetve „Ne legyen részem abban, ami nincs ínyemre”. A világképünk a vágyak hatására hihetetlen mértékben egy olyanra egyszerűsödik le, ahol a vak Véletlen osztogatja a sorsot az arctalan embereknek. És ami a legrosszabb: az ilyen életben az idő csak múlik, az ember pedig belülről megöregszik.

Már nem meri elhinni, hogy jobb sorsot is elérhet, hogy alakíthatja az eseményeket, hogy egy egyedi, megismételhetetlen történet főszereplője. Hős, aki legyőzi élete sárkányait, miközben megőrzi lelke tisztaságát és nem szennyeződik be a harc alatt. Ha valaki gyermekded mesének tartja saját hőstörténetét, akkor „kinőtte” az álmai, és sürgősen szüksége van belső megújulásra.

BimbóValóban, mindenki meg szeretne újulni, elfelejtené, ami bántja, rendbe hozná megromlott kapcsolatait, ismét örömmel dolgozna, tanulna, s újra reménnyel szeretne tekinteni a jövőbe, de mégsem tudja mindenki végigvinni a megújulás folyamatát. Mert valójában folyamatról van szó, amely nem megy egyik pillanatról a másikra, ahogyan a természet sem érlel gyümölcsöt abban a percben, amikor a fán az első virág szirmot bontott.

Azzal kell kezdenünk, hogy lerakjuk az elvárásokat, apránként, ahogy észrevesszük, hogy feltámadnak bennünk valamivel kapcsolatban, és helyette lelki fiatalságra jellemző, másik viszonyulást veszünk fel:
- kíváncsian nézünk a világra, nem szégyellve esetleges tudatlanságunkat,
- bátran meg merjük tenni vagy ki merjük mondani – a hibáktól sem riadva vissza –, amitől eddig féltünk,
- megengedjük magunknak a jókedvet, keresve az élet humoros oldalát.

Ne múljon el nap úgy, hogy nem gondolkodtunk el valamin, nem vállaltunk fel egy nehéz lépést, és úgy se, hogy elfelejtettünk volna mosolyogni. Tanuljunk! Merjünk! Mosolyogjunk! …és tartsunk ki, akkor is, amikor régi leckének tűnik a feladvány… Akkor is, amikor könnyebb lenne elcsüggedni és feladni, mert megint nem sikerült… Akkor is, amikor barátságtalan tekintetek kísérnek és a szeretet hiányától szenvedünk…

Gyakorlással, ismétléssel, kitartással fogjuk megérdemelni a megújulást. És azt, amivel a tavaszi megújulás nyáron majd megajándékoz: a lelkünk fáján érlelt gyümölcsöt. Boldog lesz, akit megkínálhatunk vele, mert boldog, aki érlelte.

Deák Szilvia

Az Új Akropolisz magyarországi elnöke


Filozófia mint életforma



Fiatalok közös munkában „Idővel a törekvő egyre jobban hasonlít majd egy hősre. Tudása megnő. Látja a megtett utat, és nem aggodalmaskodik azért, ami még előtte áll. Az számít, amit megtett, mert abban rejlenek érdemei. A távolság nagy, de nem végtelen; a horizont széles, de nem vesz ködbe. A próbák kemények, de már sikereket aratott, amelyek majd segítenek még jobban kikerülni az újabb nehézségekből. Most már utazó, és nem csupán kalandor.”
(Delia Steinberg Guzmán)


A szimbolikus nyelv

Több évszázaddal azelőtt, hogy a tömegtájékoztatás bevezette volna a köztudatba a pszichoanalízis felvetéseit, a bölcsek tudták, hogy az emberek szimbólumokon keresztül fejezik ki magukat, és hogy a viselkedésük mögött sokkal mélyebb tartalmak húzódnak meg, mint az elsőre látszik.

És ha ebben nincs is semmi újdonság, annak azonban újnak kellene lennie, hogy igyekezzünk megragadni a szimbólumok jelentését, mivel ezek többé-kevésbé mindenkire hatással vannak.

MagányManapság az élet nehézségei egyre inkább ránk kényszerítenek egyfajta „szimbolikus nyelvet”. A magánytól és a meg nem értettségtől való félelem arra késztet bennünket, hogy elrejtsük vagy legalábbis kellőképpen álcázzuk érzelmeink és gondolataink többségét. Ennélfogva tehát arra is képesek vagyunk, hogy megfejtsük ezt a fajta kifejezésmódot, ami fokozatosan egy új nyelvet hoz létre.

Mint a történelem során már annyiszor, az emberek többsége ma is csak éli egyik napját a másik után, nem ismeri fel a múlt értékét és elfordítja tekintetét a jövőtől. A múlt elfeledése, mint szimbolikus tett, több mindenre utalhat: a tudatlanságtól kezdve egészen a rossz vágányra terelődött újító hajlamig; a múlttal való szembesülés félelmétől addig a félelemig, hogy nem felelünk meg korunk követelményeinek. A múlt kitörlése a legjobb módszere annak, hogy felértékeljük azt a kevéske valamit, amit a jelenben teszünk.

A jövő lebecsülése azonban még ennél is veszélyesebb. Itt érdemes a mélyére hatolni a szimbólumoknak, amelyek e mögött a negatív viszonyulás mögött rejtőznek. A gondolkodó és intelligens ember nem tud egykönnyen elszakadni az időtől és az idősíkoktól; nehéz, majdhogynem lehetetlen szétválasztani a jelent a múlttól és a jövőtől. És még ennél is nehezebb érdektelennek mutatkozni a jövő iránt, hiszen ott valósulnak majd meg álmaink és reményeink, amelyek ma lelkesítenek.

Lehetséges, hogy – jelképesen szólva – minél jobban elzárkózunk valamitől, annál inkább foglalkoztat; és minél inkább lekicsinyeljük, annál jobban hatalmába keríti gondolatainkat és érzelmeinket.

Kizárólag a pillanatnak élni tehát ebben a megközelítésben csupán menekülés attól a félelemtől, hogy vágyainkkal ellentétes, riasztó jövő vár ránk, hiszen tudat alatt tisztában vagyunk vele, hogy nem reménykedhetünk olyan jövőben, amelyben a tetteink ne vonnák maguk után a következményeiket.

Az idő tükreA mai zűrzavarnak a jövőben nem túl rózsás következményei lehetnek, ezért behunyjuk a szemünket és azt hisszük, hogy amit nem látunk, az nem is fog bekövetkezni. De a jövő kérlelhetetlen, csakúgy, mint a múlt, amelyet nem tudunk meg nem történtté tenni, bármilyen színben is tüntetjük fel.

Filozófusként, az igazságot szerető emberként az a fáradságos, ám annál nemesebb feladatunk, hogy kinyissuk a szemünket, szembenézzünk a valósággal, és a lelkünkhöz fordulva a jelenben teremtsünk. Mindig helyesbíthetjük a haladási irányt és a célokat, mindig önthetjük más formába a jövőt.

Ebben az esetben is jelen van a szimbolikus nyelv: az egészséges, jövőre irányuló optimizmus akkora lendületet ad, hogy még a legnehezebb vállalásokkal is szembe tudunk nézni.

A hárítás a félelem jele. A felvállalás és a teljes erőbedobással való cselekvés viszont a TUDATOSSÁG szimbóluma.

Delia Steinberg Guzmán
Az Új Akropolisz nemzetközi elnöke


Szellőztető

Egy játékos barangolásra – avagy egy barangolós játékra – hívja olvasóinkat a Szellőztető rovata.
Püspök-kútA Püspök-kút Székesfehérvár régi várfalának tövében, a buszpályaudvar mögött található. Ez a város egyik legjelentősebb látványossága, Bory Jenő alkotása. A szoborcsoport közepén egy oszlop emelkedik, ennek tetején a feladványunk képén bemutatott Árpád-kori vitéz áll. Az oszlop körül a magyar történelemben kiemelkedő négy egyházi személy – Asztrik, Adalbert, Gellért és Mór püspök – alakja látható.

Hol helyezkedett el a kút az átadás évében, 1928-ban?

a. Mostani helyén.
b. A vasútállomás előtt.
c. Az Országalma helyén, a főtéren.


A helyes válasz megtekinthető itt.



Azt mondták... az erényről

„Ne törődjék előbb, és ne is olyan buzgón, testével, vagyonával, mint a lelke lehető legjobbá tételével; mondván, hogy nem a vagyonból lesz az erény, hanem az erényből a vagyon és minden más jó az ember számára.”
(Platón)

„Minél több a tilalom, annál kevesebb az emberekben az erény.”
(Lao-ce)

„Ha jót tettél, és embertársad ezt a jót élvezte, miért kívánsz melléje még egy harmadik dolgot is, mint ahogyan az ostobák teszik: azt, hogy jótéteményednek híre menjen, vagy hogy tetted viszonzásra találjon?”
(Marcus Aurelius)

„Törekvésünk legfőbb jutalma nem az, amit kapunk érte, hanem amivé leszünk általa.”
(John Ruskin)

„Ismerni a jót könnyebb, mint követni; sőt még az sem nehéz, hogy némelykor jó vagy éppen nemes tettet vigyünk véghez: de egész éltedet meghatározott elv szerént intézve, sohasem tenni mást, mint amit az erkölcsiség kíván; s még akkor sem, midőn haszon, bátorlét, indulat heve vagy szenvedelem ereje másfelé ragad; ezt hívják erénynek.”
(Kölcsey Ferenc)

„Senki sem jó véletlenül. Az erényt tanulni kell.”
(Seneca)

„Míg minden igyekezetemmel egyik hibámat tartottam szemmel, észrevétlen becsusszant a másik; a szokás rajtaütött a figyelmetlenségen; a hajlandóság néha erősebbnek bizonyult a meggondolásnál. Végül megbizonyosodtam afelől, hogy magammal kötött elvi megállapodásom, mely szerint az erkölcsösség egybevág legszemélyesebb érdekeimmel, nem elegendő ballépéseim megakadályozására; megcsontosodott rossz szokásokat kell letörnöm, majd jókat megszereznem és elplántálnom, mielőtt viselkedésem egyenletes helyességében megbízhatnék.”
(Benjamin Franklin)

„Bízni az emberi erényben, az erények legnemesebbje közé tartozik.”
(Kölcsey Ferenc)

„A bűn nem akkor legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.”
(Weöres Sándor)

„Az emberi élet figyelemre méltó paradoxona, hogy épp az, amitől a leginkább félünk, a legnagyobb bölcsesség forrása. Legnagyobb balgaságunk a legjobb elrugaszkodási pontunk. Senki sem válhat bölccsé anélkül, hogy ne lenne szörnyen ostoba. Erósz révén tanuljuk meg az igazságot, bűn révén az erényt.”
(Carl Gustav Jung)

„Lehet valaki alkalmatlan a tudásra, de az erényre sohasem.”
(Hioszi Tatiosz)

„Erényed álljon magasabban, semhogy a nevek bizalmaskodhassanak véle: s ha beszélned kell róla, ne szégyelld, ha dadogva teszed. Szólj hát és dadogj: Ez az én »jóm«, ezt szeretem, így tetszik nékem igazán, csak így akarom én a jót.”
(Friedrich Nietzsche)

„Az erény egy drága ékkő – és a legjobb az, ha egyszerű foglalatban van.”
(Francis Bacon)

„A vidámság minden erény anyja.”
(Albert Einstein)

„Ami könnyen elérhető, az a felszínen csillog. Ami érték, olykor fénytelen, és a mélyre kell ásni érte. Amiben a sokaság élvezetét leli, sivár és illanó gyönyörűséget kínál. Amiről én beszélek, az a felszínről nem látható, és bensődben derül.”
(Seneca)

„Az ember csak akkor erkölcsös, ha magát az életet tartja szentnek, a növényekét és az állatokét épp úgy, mint az emberét, és igyekszik a lehetőségekhez képest segítséget nyújtani minden szükséget szenvedő életnek.”
(Albert Schweitzer)

„Az erény a lélek egészsége.”
(Khioszi Arisztón)

„Bizonyos erény birtoklásának mindaddig nem tulajdonítunk különösebb értéket, amíg ellenfelünkön nem figyeljük meg ezen erény tökéletes hiányát.”
(Friedrich Nietzsche)

„Oh, remélj, remélj egy jobb hazát!
S benne az erény diadalát:
Mert különben sorsod és e föld
Isten ellen zúgolódni költ.”
(Arany János)

„Az első pillanat tanítása az élet igazi nagy törvénye. Ha meg akarod érteni az élet további törvényeit, ennél a törvénynél kell kezdened. Mi az, amire az első pillanat taníthat meg téged, ha felismered üzenetét? A cselekvés bátorságára és a tűrés erényére – de főképp arra, hogy választásod e kettő közül helyes legyen.”
(Hioszi Tatiosz)

„Tehát az olyat tartom bölcsnek én,
ki azt hiszi, hogy a szükség erény,
ki nem perel a sors ellen soha,
főként, ha mindegyőnk osztályosa.”
(Chaucer)

„Két dolog tölti el lelkemet annál újabb és annál növekvőbb tisztelettel és csodálattal, minél többször és tartósabban foglalkozik vele gondolkodásom: a csillagos ég felettem és az erkölcsi törvény bennem.”
(Immanuel Kant)

„Egy világnézet csak akkor bizonyul igaznak, ha a léthez és a világhoz fűződő viszonyunkat olyanná alakítja, amely aktív erkölcs vezette, mélyebb emberekké formál bennünket.”
(Albert Schweitzer)

„Nézz a lelked mélyébe! Bensődben van a jó kútfeje, ha folyton mélyíted, folyton buzoghat.”
(Marcus Aurelius)


Ajánljuk

Íróknak és olvasóknak – Történet- és mesepályázatunk honlapja

HarcosEgyesületünk XVI. Történet- és mesepályázatának 2010. március 15. a határideje, de hírlevelünk lapzártájáig már 126 pályamű érkezett! Aki még őrizget félkész, megkezdett írásokat a tarsolyában, kedvet kaphat az átdolgozáshoz, befejezéshez, ha böngészni kezdi a www.palyazat.ujakropolisz.hu oldalt. A pályázat részletes kiírása mellett a webhelyen fellelhető a Varázsmesék a javából című több mint harminc mesét tartalmazó gyűjteményünk is – az Új Akropolisz pedagógiai kutatócsoportjának válogatása –, amely segítheti az alkotók felkészülését. De a történet- és meseolvasók lelkes tábora is talál magának olvasnivalót a több száz mese között, és érdemes megismerkedni az előző évek győztes munkáival, a korábbi és a mostani zsűrivel is. Aki pedig regisztrálja magát, belepillanthat az eddig beküldött pályamunkákba, sőt részese lehet a szerzők és érdeklődők élénk fóruméletének is.
Nyomtatható változat letöltése pdf-formátumban.

Kérjük, küldjön üzenetet az elehir[kukac]ujakropolisz.hu (elehir[at]ujakropolisz[dot]hu) címre, ha a hírlevéllel vagy a megérkezésével kapcsolatban bármilyen észrevétele van.

"Új Akropolisz Filozófiai Iskola" Kulturális Közhasznú Egyesület - © 2009