Esemény típus
Filmklub
Időpont
Helyszín
Főnix Kultúrműhely, Budapest, VIII. ker., Rigó u. 6–8.
A 2004-es alkotás zárójelenete maga sugallta a választ: a szempont a kiemelkedés, a felülről rátekintés képessége. Paul Haggis forgatókönyvíró-rendező összefonódó vagy inkább összeütköző sorsok sokaságát mutatta be a különböző etnikumok olvasztótégelyeként szolgáló Los Angelesben játszódó történetben, ahol alig akadt olyan főbb szereplő, akit besorolhattunk volna a szokásos pozitív-negatív kategóriákba. Az előítélettel, félelemmel és dühvel telített figurák néha groteszk, néha megrázó módon találkoznak, minden esetben otthagyva a nézőben a kérdést: Én hogyan reagáltam volna? Elkövetném ugyanezt a hibát? Képes lettem volna változni, fejlődni?
A filmet követő beszélgetésből is kiderült, hogy ezt a filmet többször meg kell nézni, mire minden részlet és szimbólum a helyére kerül. Az ütközések gyújtópontja rendszerint éppen az, hogy a szereplők csak egy-egy rövid – általában kellemetlen – epizód erejéig keresztezik egymás életét. A néző, aki hosszabban követheti nyomon a sorsukat, sok mindent megért motivációikkal kapcsolatban, így a pillanatnyi fekete-fehér benyomásoknál árnyaltabb képet alakíthat ki. Ám még így is számos kérdés marad nyitva, amelyet ugyanúgy feltételezésekkel töltünk ki – lényegében saját előítéleteinkből kiindulva, amint az szépen ki is jött, ahogy a filmklub látogatói közösen igyekeztek kibogozni a szálakat.
Ezeket az előítéleteket – amelyek távolról sem csak etnikai kérdésekben befolyásolják döntéseinket – talán nem is lehet teljesen levetni, ezért kell, hogy kiemelt szerepet kapjon életünkben az önismeret. Az egyik központi figura egy rendőrtiszt, akit a kétórás film alatt látunk alávaló, hatalmával visszaélő rasszista(?) járőrként, fiúként, aki tehetetlen apját ápolja éjszakánként, ezért végletekig kimerült, és végül a lángok közé gondolkodás nélkül berohanó hősként, aki saját életét kockáztatva hozza ki egy autóbaleset sérültjét – mint utóbb kiderül, épp korábbi áldozatát… Talán ez is jól jelzi, mennyire nehéz lenne a szereplőket egy-egy jelenet alapján helyesen megítélni. A rendező vele mondatja ki a film egyik tanulságát: „Várj, míg nyomod a melót… még pár évig. Várd ki, amíg továbbcsinálod. Azt hiszed, tudod ki vagy? Sejtelmed sincs.”

A beszélgetés harmadik fókuszpontja szintén köthető egy – rögtön a film elején elhangzó – idézethez: „Szerintem annyira hiányzik az érintés, hogy a karambolokkal is ezt az űrt akarjuk betölteni.” Két irányban is megihlette mindez a filmklub résztvevőit: az egyik természetesen a kapcsolatok fontossága volt, hiszen ha kellő figyelemmel fordulunk egymás felé – legalább a hozzánk közel állók felé – elkerülhető, hogy ütközésig kelljen nyomni a gázpedált, mire végre elérünk egymáshoz. A másik irányban pedig azt jártuk körbe, hogy lévén az ütközés sem más, mint érintkezés, rajtunk áll, hogy amikor a sors ilyen intenzitással érinti meg életünket, képesek vagyunk-e változni, valóban karakteres fordulatot venni.
Torma Réka