Esemény típus
Filmklub
Időpont
Helyszín
Főnix Kultúrműhely, Budapest, VIII. ker., Rigó u. 6–8.
A Filo-Film Női archetípusok a filmvásznon sorozatának befejező alkalmán a Sült, zöld paradicsom című film kapcsán arról folyt a szó, hogyan tapasztalhatjuk meg a barátságban és a szoros emberi kapcsolatokban egymás segítését, bátorítását.
Mint a szivárványt, a női lelket is hét „szín”, hét görög istennőhöz kapcsolható archetípus hatja át. De az hogy, ezek közül az ősi minták közül éppen melyek azok, amik leginkább meghatározzák jellemvonásainkat, az élethez és az emberekhez való viszonyulásunkat, az személyenként és élethelyzetenként nagyon eltérő lehet – mondta el a bevezetőben Hóbor Anita, a filmklub háziasszonya.
A két idősíkon játszódó filmben, két-két nő története és különös barátsága bontakozott ki. A szereplőpárokban két merőben különböző női archetípus, Artemisz és Hesztia jellegzetességeit fedezhették fel a nézők, majd a filmet követő közös beszélgetésen lehetőség nyílt arra, hogy alaposabban is megismerjék az egyes típusokat.
Az ősi görög mítoszokban is megjelenő Artemisz a vadászat istennője, szabad és független lény, aki nimfáival az erdőt járja és a természet tisztasága és törvényei felett őrködik. Az ő erejét a filmben megjelenítő nő bátor és tüzes természetű, öntörvényű, az ésszerűtlen társadalmi konvenciókra fittyet hányó vadóc, aki „Towanda csatakiáltásával”, elszántan veti bele magát céljai elérésébe. Ugyanakkor ő az első, aki igazságérzetétől vezérelve védelmezőként lép fel, ha valakinek segítségre van szüksége. Magától értetődően kiáll az érzékeny, finom lelkű Hesztia típusú nőtársai mellett is, akiknek sokszor nehezükre esik kilépni a világ elé és képviselni saját jogos igényeiket.
Az elnyomó közegben meghúzódó és begubózó Hesztia támasz és minta híján pótcselekvésekbe, akár evésbe fojthatja kreatív erőit, mint ahogy a film egyik csupa szív szereplője is tette. Az artemiszi példából azonban ihletet meríthet ahhoz, hogy lerázza láncait és bátrabban, magabiztosabban bontakoztassa ki saját egyéniségét, belső szépségét. A „Towanda” harci kiáltással ő is új életet kezd, és megkérdőjelezi, hogy valóban bele kell-e törődnie a környezet szabta elvárásokba. A Hesztia-nők szelíd figyelme és jóságos gondoskodása ugyanakkor lágyságot és melegséget tud csempészni emberi kapcsolataikba, ami a viszont a nyughatatlanabb félnek nyújthat mintát.
Így válhat ez az első ránézésre két nagyon különböző természetű embertípus a bennük megnyilvánuló erők révén egymás kiegészítőjévé. Közben akár egy életre szóló barátság, értékes szövetség is kialakulhat köztük, amely segít, hogy egymás segítségével túl tudjanak lépni saját árnyékukon.
A beszélgetés végén a kitöltött feleletválaszolós önismereti teszt segítségével mindenki ráismerhetett az őt leginkább meghatározó női archetípusokra. Felfedezhette magában a szóban forgó egyik vagy másik istennő erejét vagy éppen hiányát, ami a későbbiekben útmutatóul szolgálhat ahhoz, hogy – egy néma, benső vagy akár egy felharsanó, bátor Towanda után – ki-ki harmonikusabbá tehesse a saját életét és emberi kapcsolatait.
Udvardi Veronika
Mint a szivárványt, a női lelket is hét „szín”, hét görög istennőhöz kapcsolható archetípus hatja át. De az hogy, ezek közül az ősi minták közül éppen melyek azok, amik leginkább meghatározzák jellemvonásainkat, az élethez és az emberekhez való viszonyulásunkat, az személyenként és élethelyzetenként nagyon eltérő lehet – mondta el a bevezetőben Hóbor Anita, a filmklub háziasszonya.
A két idősíkon játszódó filmben, két-két nő története és különös barátsága bontakozott ki. A szereplőpárokban két merőben különböző női archetípus, Artemisz és Hesztia jellegzetességeit fedezhették fel a nézők, majd a filmet követő közös beszélgetésen lehetőség nyílt arra, hogy alaposabban is megismerjék az egyes típusokat.
Az ősi görög mítoszokban is megjelenő Artemisz a vadászat istennője, szabad és független lény, aki nimfáival az erdőt járja és a természet tisztasága és törvényei felett őrködik. Az ő erejét a filmben megjelenítő nő bátor és tüzes természetű, öntörvényű, az ésszerűtlen társadalmi konvenciókra fittyet hányó vadóc, aki „Towanda csatakiáltásával”, elszántan veti bele magát céljai elérésébe. Ugyanakkor ő az első, aki igazságérzetétől vezérelve védelmezőként lép fel, ha valakinek segítségre van szüksége. Magától értetődően kiáll az érzékeny, finom lelkű Hesztia típusú nőtársai mellett is, akiknek sokszor nehezükre esik kilépni a világ elé és képviselni saját jogos igényeiket.
Az elnyomó közegben meghúzódó és begubózó Hesztia támasz és minta híján pótcselekvésekbe, akár evésbe fojthatja kreatív erőit, mint ahogy a film egyik csupa szív szereplője is tette. Az artemiszi példából azonban ihletet meríthet ahhoz, hogy lerázza láncait és bátrabban, magabiztosabban bontakoztassa ki saját egyéniségét, belső szépségét. A „Towanda” harci kiáltással ő is új életet kezd, és megkérdőjelezi, hogy valóban bele kell-e törődnie a környezet szabta elvárásokba. A Hesztia-nők szelíd figyelme és jóságos gondoskodása ugyanakkor lágyságot és melegséget tud csempészni emberi kapcsolataikba, ami a viszont a nyughatatlanabb félnek nyújthat mintát.
Így válhat ez az első ránézésre két nagyon különböző természetű embertípus a bennük megnyilvánuló erők révén egymás kiegészítőjévé. Közben akár egy életre szóló barátság, értékes szövetség is kialakulhat köztük, amely segít, hogy egymás segítségével túl tudjanak lépni saját árnyékukon.
A beszélgetés végén a kitöltött feleletválaszolós önismereti teszt segítségével mindenki ráismerhetett az őt leginkább meghatározó női archetípusokra. Felfedezhette magában a szóban forgó egyik vagy másik istennő erejét vagy éppen hiányát, ami a későbbiekben útmutatóul szolgálhat ahhoz, hogy – egy néma, benső vagy akár egy felharsanó, bátor Towanda után – ki-ki harmonikusabbá tehesse a saját életét és emberi kapcsolatait.
Udvardi Veronika