Az ókori egyiptomi művészetről tartott előadást Rusznák György történész az Új Akropolisz Filozófiai Iskola Főnix Kultúrműhelyében. Az előadó beszélt arról, hogy a régi civilizáció kánonjában ugyan nem jellemző a realisztikus ábrázolásmód, ennek célja azonban a mindennapi benyomásokon túli esszencia megragadása. A kánon sajátosságairól, lényegéről és a mögöttes tartalomról kérdeztük az előadót.
Új Akropolisz: Mennyire lehet egységes egyiptomi művészeti kánonról beszélni egy több ezer éves civilizáció esetében?
Rusznák György: Ha a műalkotásokat meghatározó fő alapelveket nézzük, ezek egységesnek mutatkoznak i. e. 3000-től egészen i. sz. 300-ig, így kijelenthetjük, hogy a művészeti kánon egységes az antik Egyiptom történetében. De ez nem is csoda, hiszen a mögöttes esztétikai elvhez változatlanul hűek maradtak. A szépség tükrözésének leghelyesebb módját, a kánon alapjául szolgáló elvet pedig egy istentől, Ptah-tól eredeztetik. Természetesen itt is előfordulnak szabályt erősítő kivételek, pl. a hétköznapi jeleneteket, kétkezi munkásokat nem a „szokásos” módon, hanem „realisztikus” méretben ábrázolták.
De többek között egységes színhasználatról beszélhetünk. Hat színt használtak, és mindnek megvan a maga jelentése, jelentősége. Például a sárga vagy arany az örökkévalóság, az istenek világának színe, a fehér a tisztaságé, a fenségességé, a kék szintén az istenekhez kapcsolódik, vagy az égbolthoz, élethez, újjászületéshez stb.
ÚA: Mik a fő jellemzői ennek a kánonnak, mi különbözteti meg más kultúrákétól?
RGY: Szembeötlő, hogy a kánon jellemzően nem használ perspektívát, vagyis bárhonnan nézzük pl. a festményeket, minden szögből ugyanolyannak látszanak. Azáltal, hogy mindig síkban vetül elénk a kép, az az illúziónk ébred, hogy dinamikus a történés. És még valami: ha nincs nézőpont, akkor nincsenek „árnyalatok”, hanem mindig az alkotó meghatározta lényegre vetül a figyelem. Az ábrázolás további sajátosságai, hogy az alakok lábát oldalról látjuk, a két lábfej egyforma, mintha mindenkinek két bal vagy jobb lába lenne, a törzs majdnem szemből látszik, a vállhoz képest a fej 90 fokban elfordul, a szem pedig elölnézetben van, akkor is, ha a fejet profilban ábrázolják. Mondhatnánk, hogy ez a valóságtól elrugaszkodott ábrázolás, de valójában csak a hétköznapi benyomásainktól rugaszkodik el, és számos tényező van, ami egyébként a mindennapokban elvonja a figyelmünket – az egyiptomi képeken így jellemző és kifejező testhelyzetek jelennek meg.
Valójában a múlandón átívelő örök megragadásával van dolgunk. Soha nem a körülmények vagy a benyomásaink a fontosak, hanem a lényeg. További sajátosságok, amelyek ugyancsak ezt erősítik, hogy sem a napszakot nem jelzik az ábrázolások, sem azt nem látjuk, hogy pl. az uralkodó idős vagy fiatal, ezen kívül nincs háttér, nincs táj, csak maga a történés, amiről így nem tudjuk, hol zajlik.
ÚA: Ha tehát egyiptomi műalkotást látunk, mindig ezzel szembesülünk?
RGY: Ez jellemzően a festményekre valamint a domborművekre igaz, de pl. a szobrászat realisztikus. A test idealizált, de az arc hű a modellhez. Jellemző a függőlegesség, nincs fekvő szobor, nem dőlnek el, nem csavarodnak az alakok, egyenes a tartás, álló és ülő helyzetben ugyanúgy. Ugyanakkor közös vonása a festményeknek és a szobroknak, hogy a figurák arcán nem tükröződnek erős érzelmek. Az érzelmet ugyanis Egyiptomban a mulandó világhoz kapcsolják, nincs helye tehát az ezt meghaladó „dimenziót” bemutatni törekvő kánonban.
ÚA: Ezek szerint nem állíthatjuk, hogy Egyiptom teret engedett volna a „szabad művészetnek”?
RGY: Nem érdemes úgy gondolkodnunk az ókori Egyiptom művészetéről, mint amely kilök magából minden újító szellemet, és nem engedi a művészt kiteljesedni, amit pl. a kortárs művészet elengedhetetlen jellemzőjének tartunk. Minden kor művészetének megvannak ugyanis a sajátos elvei és határai, ugyanakkor a szabadsága is, amely a határokon belüli lehetővé teszi a mozgást. Nem volt ez más Egyiptomban sem. Nincs két ugyanolyan ábrázolás, a motívumok sokassága lenyűgöző, ahogyan a képesség is, hogy tökéletesen azonosítható módon ábrázolják a flórát és a faunát. Ahogyan a korunk megszokta, hogy a művész bárhogyan alkothat, az egyiptomi megszokta az elveket és a szabályokat, amelyektől nem térhetett el, és amelyek végső soron „egyiptomivá” varázsolnak minden alkotást.
Ezenkívül akiknek az egyiptomi festményeket, szobrokat köszönhetjük, mindig a lényegre összpontosítottak, arra ami túlmutat életen és halálon, egyéni jellemzőkön, változó tulajdonságokon. Az istenekre emlékeztették magukat a művészettel, a tőlük kapott igazságos törvényekre, amelyeket igyekeztek tisztelni. Azt ábrázolták a kánon segítségével, amihez mindennap tartani akarták magukat. Nem csoda, hogy tudásuk és civilizációjuk évezredeken át fennmaradt.
Több mint realisztikus
előadás az egyiptomi művészeti kánonról
Esemény típus
Előadás
Időpont
Helyszín
Főnix Kultúrműhely, Budapest, VIII. Rigó u. 6–8.
Helyszín link
Előadó
Szerző